Olivovníky

Nakladatelství
GALÉN

 

 

Zaujal vás některý z titulů? Kliknutím na tlačítko OBJEDNAT se dostanete do internetového knihkupectví Lékařský kompas!

Knihkupectví Lékařský kompas

 

Nový populár
Ponorná řeka

Vladimír Merta, ETC...

Ponorná řeka

Ohlasy

Najděte si svého hrdinu…

Pohoda jako na albu "Good Dog, Happy Man" od Billa Frisella, říkal jsem si u  prvního songu "Černá známka", ale brzy jsem to zavrhl. Ve schopnosti improvizace a umění vytvořit bluesovou atmosféru života si navzájem nezadají.

Narozdíl od rozevlátého Merty je ale Frisell schopný ukázněné fúze prakticky s  kýmkoli. A ke všemu vlastně ani nezpívá. Pro pětašedesátníka Mertu byla systematická spolupráce s větším ansámblem dlouhá léta vlastně trochu zapovězená - ani jedna strana na to patrně neměla nervy.

"Místo honoráře postačí přepravka s mým oblíbeným rýňákem a proplacení benzínu, " takové bylo mé první osobní setkání s Mertou před devíti lety na tasovském festivalu. Přijel k nám i s mezzosopranistkou Janou Lewitovou a intimitu jejich vystoupení a klid, který celý set provázal, teď zuby nehty hledám na jeho čtvrté řadové desce. Autor ji natočil po neuvěřitelných třiatřiceti letech, po sériích převážně archivních nahrávek z koncertů. "Ponorná řeka" navazuje na album "P.S." z konce sedmdesátých let a spoluprací s Mišíkovou kapelou jakoby se Merta vrátil do 80. let, kdy vystupoval s rockovou sestavou Dobrá úroda a z níž i některé songy na desce pocházejí. Do doby, kdy národu odevzdal svou nejsilnější hudební a filozofickou tresť.

V kontextu starší tvorby vnímám Mertovo aktuální album přes unikátnost jeho propojení s bigbítovou kapelou jen jako jinou formu dnes tolik moderního retra - ovšem alespoň retra s intelektuálním přesahem a poselstvím. Nejvíce si užívám Mertova poetičtější témata: shakespearovskou "Píseň šaška" nebo "Intuici ženy", v níž zpívá v duetu s dcerou a základní melodií připomíná "Muchomůrky bílé" od Mejly Hlavsy. Méně už jeho antikomunistické protestsongy, i když třeba z dvaadvacet let starých "Vzdálených výstřelů" o masakru na pekingském náměstí Nebeského klidu každého minimálně zamrazí.

Vždycky jsem tíhnul spíše k podivným umělcům, kteří se neberou příliš vážně - namátkou Koubek nebo Schmitzer - a už od dvanácti věrně miluju také "Bratříčka" od Karla Kryla. Síla jeho výpovědi se mnou tehdy pohnula až k  úplné mánii, přestože mnoha významům jsem v tom osmaosmdesátém ještě nerozuměl. Mertova předrevoluční tvorba a zejména atmosféra jeho pokojového alba "Svátky trpělivosti" na mě dodnes působí podobně. "Ponorná řeka" je v  tomto kontextu možná povedenou symbiózou stárnoucího písničkáře a hudebníků, kteří ke své vzájemné tvorbě přistupují s pokorou, ale navázat na stejnou sílu emocí se mi s ní už nepodařilo.

Co říci závěrem? Že "ďábel i zadarmo tvou duši odkoupí", jak Merta zpívá v  titulní skladbě? Osobně navrhuju nezapomínat, ale o něco méně se ohlížet a  soustředit se pozitivnějším směrem. Kalašnikov i střely dum-dum sice pořád "táhnou", ale třeba přístup profesora Philipa Zimbarda se mi líbí víc. Právě on před čtyřiceti lety na Stanfordově univerzitě uspořádal slavný vězeňský experiment a prokázal, jak snadno se v extrémních podmínkách stávají ze slušných lidí tyrani. A dnes? Poukazuje na to, že se málo věnujeme pozitivním příkladům a začal popularizovat hrdinství. Kolik hrdinů sami znáte?

Zdeněk Neusar, The Aardvark, 21. října 2011, 26.10.2011


ZPĚT