Olivovníky

Nakladatelství
GALÉN

 

 

Zaujal vás některý z titulů? Kliknutím na tlačítko OBJEDNAT se dostanete do internetového knihkupectví Lékařský kompas!

Knihkupectví Lékařský kompas

 

Nový populár
Nikdo v zemi nikoho

Vladimír Merta a Dobrá úroda

Nikdo v zemi nikoho

Ohlasy

Sklizeň po pětadvaceti letech

Pamětníci si vzpomenou, že Vladimír Merta kromě sólového vystupování a hraní s  různými příležitostnými formacemi sestavil v druhé polovině 80. let kapelu, s  níž koncertoval. Tato parta se v téměř shodném obsazení dala před pár lety znovu dohromady a v průběhu roku 2012 dokončila album nazvané DOBRÁ ÚRODA - NIKDO V ZEMI NIKOHO, které vyšlo v nakladatelství Galén. Obsahuje dvanáct písní napsaných Vladimírem v rozmezí let 1976-1988 a z původní sestavy na něm hrají houslista Jan Hrubý, akordeonista a kytarista Václav Veselý a baskytarista Jiří Veselý. Ke změně došlo pouze na postu bubeníka, když Jiřího Chlumeckého nahradil Jiří Zelenka a navíc se jako hosté připojili kytarista Petr Pokorný a mladý houslista Jan, syn Václava Veselého.

Z nahrávky slyšíme několik písní zpívaných Vladimírem Mertou na jeho současných koncertech, jako Nekrytý šek, Sjezd upírů, Mistr Jin a Mistr Jang nebo Zezadu. Naproti tomu Děvče hovoří, Joe Dvojtečka nebo titulní Nikdo v zemi nikoho i některé další nejsou ze sólových koncertů příliš známé, takže se jim tímto způsobem dostává zasloužené pozornosti. Autorem hudby i textů je Vladimír s  jedinou výjimkou. Tou jsou slova písně Děvče hovoří, což je báseň Jeana Moréase v překladu Karla Čapka.

Mertovy písně dostávají s doprovodem rockové kapely další rozměr, když je oproti pouhému kytarovému doprovodu víc zdůrazněna jejich hudební složka, navíc místy podržená výbornými introdukcemi a sóly houslí, elektrické kytary nebo Vladimírovy foukací harmoniky. Zároveň pestřejší doprovod může posluchači pomoci k citlivějšímu vnímání zpívaných textů a jejich myšlenek. Takže se domnívám, že folkoví puristé, kteří byli před čtvrt stoletím Vladimírovým počinem pobouřeni, neměli pravdu.

Ivan Kott, Jonáš, 2013, č. 5, s. 19, 12.03.2013


ZPĚT