Zaujal vás některý z titulů? Kliknutím na tlačítko OBJEDNAT se dostanete do internetového knihkupectví Lékařský kompas!
Taky jste si mysleli, že senioři hudební scény jsou mimo? Někteří možná ano, rozhodně to však neplatí pro písničkáře Vlastimila Třešňáka (*1950). Jeho nové album Alter ego je natolik dnešní, až to překvapenému posluchači bere dech.
Ne, nechci dělat předčasný závěr, ale tohle vypadá na jednu z muzikantských událostí roku 2013. Schválně - poslouchejte…
"Bližší portmon než košile/ zobrací rukávy naruby/ volební rum, měří promile/ dáš kilo, jazyk za zuby," zpívá se například ve Státním zaměstnanci a vy máte dojem, že o něčem podobném jste zrovna včera četli v novinách… "Zavře plyn, ale pustí žílu / na orloj sune zimní čas / lichvá melodií do mobilu / cink´ betla - čeká na námaz…"
Dobré zjištění: Vlastimil Třešňák zůstává svůj. V jedenácti nových písních z let 2011 až 2012 přesvědčuje, že ani po šedesátce neztrácí energii. V jeho zpěvu je naléhavost, která může být někomu protivná nebo naopak poslouží k posílení ducha. Jako textař pracuje s ironií, kousavostí, s různými jinotaji a dobovými odkazy. Střílí do živého masa. Například v kousku nazvaném Chytrá horákyně se vypořádává s generačními vrstevníky: "Prolezla kanál / protáhla se i sítem / řád Za chrabrost! přebírá ve fraku / zmizíkem přepadělá curriculum vitae / proměna generace ze sojky na straku! (…) Nesu ti, generace / rekomando, modrý pruh / hrozí nám exekuce/ jsme ohroženej druh!"
Celkovému vyznění alba určitě pomohlo, že k nahrávání (prosinec 2012, studio 3bees Jinočany) byli přizváni muzikanti, kteří dokázali ve většině skladeb vytvořit jazzovou náladu. Seskupení nazvané Temporary Quintet hrálo v sestavě: Jan Štolba (tenorsaxofon, aranžmá), Adam Tvrdý (kytary), Vladimír Strnad (klavír, klávesy), Antonín Šturma (kontrabas, basová kytara), Petr Mikeš (bicí). Pozvánku do studia přijali také Vladimír Merta a Vladimír Mišík, jejich zpěv v Písni práce lze označit za příjemné okořenění alba.
Tradiční fanoušky Vlastimila Třešňáka určitě potěší jeho konzistentní odstup od hlavního proudu a jisté pochopení pro lidi na okraji. Ukázkovým dílem je Nový prostor č. 33 - "…začal jsem razítkem do matriky/ inkousty od tý doby na háku/ končím u píky noční elektriky/ divná puberta, honibrk z pasťáku!/ z Armády spásy do kalnýho rána/ miluju tamní markytánku/ ale ona markytána…"
Je zřejmé, že pro Třešňáka zůstává hlavním východiskem tvorby hledání pravdy a svoboda. Ostatně v písni Poznaná nutnost zpívá: "Stávala modelem/ s pochodní na barikádách/ zestárla a paleta je suchá/ ale miluju ji, ona mne má ráda/ však k mým návrhům - slepá, hluchá/ nevidí, neslyší… už vím…"
Album, kde jazzový "klídek" je občas narušován bluesrockovou dravostí a expresivním zpěvem, může oslovit nejen staromilce (kteří Třešňáka poslouchali například v době, kdy musel utéct před komunistickými estébáky do Švédska), ale každého vnímavého člověka. Zvláště pak toho, který v muzice hledá víc než zábavu.
Jiří Karban, www.kultura21.cz, 7. března 2013, 30.03.2013