Olivovníky

Nakladatelství
GALÉN

 

 

Zaujal vás některý z titulů? Kliknutím na tlačítko OBJEDNAT se dostanete do internetového knihkupectví Lékařský kompas!

Knihkupectví Lékařský kompas

 

Nový populár
Domilováno

Vladimír Merta

Domilováno

Ohlasy

Vladimír Merta na albu Domilováno hledá odpovědi na trpké otázky

"Nikdy jsem úplně nepochopil, proč se vlastně bojovalo, ale naučil jsem se to brát a přijímat s hrdostí, protože mrtvý nepočítáš, když Bůh je na tvý straně,"" zpíval Bob Dylan v písni With God on Our Side z alba The Times They Are a­Changin. Vyšlo v lednu 1964, necelé dva měsíce po atentátu na prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. Krátce před tím tu byla kubánská krize, z kraje 50. let Korea… Jak plynula šestá dekáda 20. století, americký sen se topil v  krvi vietnamské války a naděje na lepší svět vyhasínaly pod výstřely na Martina Luthera Kinga (4. 4. 1968), na Roberta Francise Kennedyho (6. 6. 1968). O pár týdnů později, v srdci Evropy, umíral pod pásy tanků armád Varšavské smlouvy naivní český sen o socialismu s lidskou tváří.

Hlasem protiválečné nálady a mluvčími hnutí za lidská práva se v 60. letech stali rockoví rebelové, folkoví zpěváci, přidaly se i některé hvězdy středního proudu. Nastaly zlaté časy protest songu a bezzubý pop imponoval jen ignorantům a naivním teenagerům. Vycházely zásadní desky rockové a folkové historie. "Staří" měli v rukou moc, "mladí" určovali rytmus doby. Těm, co se narodili, když americká letadla svrhla atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki, bylo v pětašedesátém teprve dvacet. "Flowerpower" je neodolatelně lákala do neperspektivní náruče revolty hippies, kultovní slogan "make love not war" byl silnější, než otcovská autorita a přitažlivější, než zajištěná existence.

Protest songy se však ze Spojených států do Evropy šířily už dříve. Před padesáti lety, v roce 1964, přijel do Československa levicový bouřlivák Pete Seeger. Protiválečné písně měl pak v repertoáru také francouzský zpěvák Hugues Aufray, psali a zpívali je i ruští písničkáři Bulat Okudžava, Vladimír Vysockij… A také český básník s kytarou Karel Kryl. Ten ale 9. září 1969 odešel do německého exilu a z naší folkové scény se s ním nějak vytratila i ta protiválečná písnička, trvale platná, naléhavá, hořká a tvrdá, jako štamprle. Jako by to téma odnesl čas, jako by střelba utichla. Zůstala tu jen Krajina po bitvě Jaromíra Nohavici.

Až loni, v té zemi nikoho, kde čpí jen fosfor a dým, zvedl rozedraný prapor Vladimír Merta (1946). Nad šálkem Berlínské kávy s medem si dnes potřetí pouštím do sluchátek jeho album Domilováno a s každým dalším poslechem je obraz stavu jeho duše jasnější. Písničkář z první generace českých folkařů, je pro mladé příliš složitý a pro vrstevníky zas příliš věrný svému mládí. Osobitý autor, originální muzikant, zpěvák, v projevu lyrický, drásavě sebeironický, někdy cynický, nekompromisně kritický, skepticky konstatující i  tvrdě protestující, dál v tlaku doby neúnavně hledá odpovědi na trpké otázky, které většina z nás raději ani nevysloví. "Co po nás zůstává? Vyjetý olej zloby / jdou generace hrdinů, co musí svou krví / promazávat zarezlá soukolí doby," (Soukolí doby). Plíživý přízrak války tu zlověstně obepíná touhu po lásce a milování. Berlínská zeď rozděluje svět, rozcházejí se ti, co si byli souzeni, "pod rouškou tmy a reality / trhají se rodiny, odcizují se city," (Berlínská zeď). Vzduch je cítit železem a vítr žene těžké mraky nad spálenou krajinou. "Na klíně lehký kulomet / v duši těžké provinění /granát smete minaret / A svět? Posílá nám psí konzervy / luxusní vodu po holení," (Pohřbený zaživa). Je to silnější, než zprávy z bojiště, které v našem obýváku denně zvrací televize. Ještě, než básník s kytarou dozpívá, hledáme v mapách, kde vlastně leží ta Makedonie.

V tom Mertově písničkovém polosnu, nad výprodejem dějin, však létají i andělé na křídlech touhy a "Bůh to vidí, rád se kouká / pod sukně světových stran," (Na křídlech touhy).

Po dvou studiových deskách s rockovými skupinami Dobrá úroda a Etc…, věčného improvizátora tentokrát doprovázeli vydavatelem pozvaní hudebníci, Josef Štěpánek (kytara, dobro a steel kytara), Jan Štolba (tenorsaxofon), Vladimír Strnad (klavír), Martin Lehký (kontrabas) a David Landštof (bicí a perkuse), jimž sekundoval sbor Doubravánek, řízený Markem Doubravou. Záměr, natočit základy jako záznam živého hraní, vyšel s neselhávající jistotou "na první dobrou".

Písničkář tu, v roli milovníka za všechny prachy, lehce paroduje sám sebe, jako mnohokrát pokořený, zneuznaný a odmítnutý talent, který na svá bedra nakládá starosti jiných. Jen by se jich k stáru ještě rád zbavil, předstíráním laskavého laskání lásek nedomilovaných.

Protentokrát však Vladimír Merta fantomy stáří porazil. A tam, kde po bitvě zbývá jen prázdná díra ve svědomí, dosáhl i na ty své anděly lásky a naděje. Jen nikde nevidím rozhlasového dramaturga, který zařadí do play listu jeho varovné smutnění: "Oba dnes plníme novinové stránky / zítra už o nás nezavadí svět / ty půjdeš z kolíbky rovnou do nebe / tví vrazi do čítanky / a já… / Spinkej, můj bratříčku / já musím za nás oba zabíjet…"

Karel Prokeš, Naše Valašsko, 10. března 2014, s. 6, 10.03.2014


ZPĚT