Olivovníky

Nakladatelství
GALÉN

 

 

Zaujal vás některý z titulů? Kliknutím na tlačítko OBJEDNAT se dostanete do internetového knihkupectví Lékařský kompas!

Knihkupectví Lékařský kompas

 

Nový populár
Mimo čas

Vladimír Merta

Mimo čas

Texty písní

Ohlasy

Písničkové texty Vladimíra Merty vydaly na tisíc stran

Vladimír Merta je bezpochyby gigant českého písničkářství, o pomyslný trůn první generace, která vstoupila na scénu v 60. letech, se dělí s Karlem Krylem a Vlastimilem Třešňákem. Každý z těchto autorů a interpretů v jedné osobě je přitom úplně jiný. Merta vlastně stojí v jakési opozici vůči formálně, až starosvětsky jednoznačnému a často jiskřivě přímočarému Krylovi, i vůči plebejsky poetickému a jazykově hravému Třešňákovi.

Neukázněný interpret

Ať tak či tak, jisté je jedno: ze všech tří je Vladimír Merta autorsky nepochybně nejproduktivnější, bez ohledu na to, že na oficiálních nosičích je k dispozici spíše menšina jeho celoživotní tvorby. Kniha Mimo čas, do které editoři Lubomír Houdek a Jan Šulc uspořádali v mezích možností kompletní Mertovy písňové texty a další poezii, je zatím nejúplnějším obrazem písničkářovy více než čtyřicetileté tvůrčí dráhy.

Řekněme však rovnou, že jej představuje vlastně jen z jedné třetiny. Merta je totiž také vynikající skladatel a vyhlášený, jakkoli často neukázněný interpret své tvorby. O tyto roviny je pochopitelně čtenář při pouhém čtení ochuzen.

Je však namístě dodat, že nakladatelství Galén, jež je pod více než tisícistránkovým knižním špalkem podepsáno, dělá v posledních letech vše pro to, aby Mertovu uměleckou minulost zmapovalo v celé její šíři. Postupně vydává jeho archivní nahrávky i novou tvorbu, a knižní vydání textů je tak „jen“ součástí celkového vydavatelského konceptu. Stejně jako jím bude obsáhlý knižní rozhovor publicisty Jaroslava Riedela s písničkářem, který podle kuloárních zpráv vzniká už několik let.

Zapomenuté brýle

Bylo řečeno, že Mimo čas obsahuje Mertovy texty v mezích možností všechny. Čím jsou tyto možnosti dány? „Autor své dílo neustále přetváří, mění, rozvíjí, jeho písně existují v celé škále pracovních, improvizovaných, povedených i  méně šťastných verzí, známých jen z amatérských nahrávek jeho koncertů,“ píší editoři v závěrečné poznámce. To může potvrdit každý, kdo byl alespoň jednou na Mertově koncertě. Dobře ví, co všechno tohoto písničkáře ovlivňuje, počínaje tokem hudby, kterým se rád nechává unášet, přes energii, přijímanou od diváků, až po prozaické záležitosti typu zapomenutých brýlí nebo špatně vytištěného textu, a tudíž nutné improvizace.

I tak však rozsáhlá kniha, vycházející z několika dříve vydaných sborníků i z vlastních výzkumů editorů včetně Mertova soukromého archivu, obsahuje určitě všechno podstatné, a to v autorizovaných verzích. Kromě písňových textů, které zabírají asi tři čtvrtiny rozsahu, v ní najdeme text folkové monoopery Ikariána, soubor parodických nápodob Párkař, jenž je Mertovým ohlasem slavné stejnojmenné sbírky Josefa Hiršala, a nakonec oddíl Texty (snad pro hudbu), obsahující Mertovy básně zatím nezhudebněné.

Ondřej Bezr, Mladá fronta DNES, 4. 12. 2013, s. 7, 04.12.2013


ZPĚT